| Лунінецкі раённы краязнаўчы музей Лунінецкі сшытак № 3-4Матэрыялы трэціх і чацвёртых Лунінецкіх краязнаўчых чытанняў 13 снежня 2003 г. і 26 снежня 2004 г.І смех і пацеха ў жартоўных народных песнях ЛунінеччыныСцяпан Нефідовіч, в. Любань Заглядаючы ў недалёкае мінулае Лунінеччыны, можна ўпэўніцца, што нашы землякі, як і ўсе палешукі - народ песенны. Яшчэ шмат хто з людзей старэйшага пакалення і зараз можа ўспомніць не то што адзінкі, а нават дзесяткі песень. І ў гэтай музычнай эпапеі сярод шматлікіх абрадавых і бытавых песень значнае месца займаюць жартоўныя, напоўненыя гумарам і смехам. Пачуццё гумару — адна з відавочных прыкмет характару нашага народа. Нават у цяжкія часіны людзі ўмелі смяяцца, хоць іншы раз і «праз слёзы». А ў мірныя гады, у часы нацыянальнага росквіту, было шмат прыволля для весялосці. І весялосць гэта прыродная, непадробная. У адрозненне ад лірычных песень пра каханне ці быт, якія могуць выконвацца і ў гурце і на самоце, жартоўныя патрабуюць аўдыторыі, бо разлічаны на ўдзел, на супольніцтва, на тое, каб востры жарт ці дасціпны выраз быў пачуты і развесяліў слухачоў. Асноўнай тэмай жартоўных песень Лунінеччыны з`яўляецца праца. Праца ўслаўлена ва ўсіх жанрах вуснай народнай творчасці: казках, жартах, анекдотах, прыказках, прымаўках; там жа асуджаецца гультайства, нядбайнасць, лянота. У песнях пра мужчын-гультаёў іронія прасочваецца з боку жанчын: ці то жонка, ці дзяўчына, ці суседка — даюць крытычныя характарыстыкі. Гэта той Ямельенька, (2)(Тут і далей песні з мясцовадыялектнай мовы пераведзены на беларускую літаратурную — С. Н.). А ў песнях пра жонку-нядбаліцу гераіні самі малююць сябе непрывабнымі фарбамі, што падкрэслівае несумяшчальнасць гультайства са звыклымі жыццёвымі нормамі: «Ці я сабе не хазяйка, ці не гаспадыня: тры дні хату не мяла — смецця па калена». Так, у песні «Я ў мацеры адна была» спяваецца: Я ў мацеры адна была, (2)Хоць дзяўчына — недарэка, але прыгожая, а таму шмат кавалераў мае. Яна хваліцца: Не біцеся, няма за што, (2)Больш, чым самакрытычна, характарызуе сябе гераіня другой песні — яна яшчэ і абвінавачвае мужа: А ты ж знаў, нашто браўЯшчэ больш, чым гультайства, злом у нашым грамадстве з`яўляецца п`янства. У хаце п`яніцы без вайны вайна; у хаце п`яніцы большая беднасць, чым у гультая. П`яніца ў хаце — пакута сям`і і блізкім. Таму ў песнях такая бяда ад імя жонкі выліваецца ў маналог «праз слёзы»: Ты п`еш, а я плачу.Яшчэ большае гора, калі п`е жанчына (жонка, маці). Асуджэнне гэтай заганы ідзе і з боку мужа, і пабочных людзей, але парадокс, найбольш ад саміх жанок: Да дайце ж мнеУ жартоўных песнях пастаянна робіцца выснова: мужык — грубы, неахайны, бедны. Чаму бедны? Бо п`е. Чаму п`е? Бо бедны. Ва ўсіх фальклорных жанрах адлюстроўваецца спрадвечная сацыяльная няроўнасць у грамадстве; нярэдка гучыць супроцьпастаўленне шчодрых і сквапных, сціплых і хвалькоў, прыгожых і няўдалых, бедных і багатых, прычым, значная перавага надаецца першым. У жартоўных песнях ярка выражана сімпатыя да беднякоў і нелюбоў, непавага да багацеяў. Ад дабрадушнага гумару да з`едлівага сарказму — такі шырокі настроевы дыяпазон народных твораў. Грамадскага смеху баяцца ўсе, і нават тыя, хто, здавалася б, нічога не баяцца. Віноўнікі адчуваюць сябе няёмка, няўтульна. Там, каля рэчкі, там, каля броду.Іроніяй напоўнены песні пра багатых старых халасцякоў ці дзядоў, што, карыстаючыся сваім становішчам, сватаюцца да бедных дзяўчат. Ой пад вішняю,У шматлікіх песнях спяваецца, як маладая дзяўчына дае рашучы адказ. Хоць бы і так: Да мяне ты не хадзі,Часта адна і тая ж песня мае некалькі варыянтаў або ў розных вёсках спяваецца па-іншаму. Так, у Лахаўцы карагодная «Ой чаму ж ты, дзеду да не жэнішся?» на гэтае пытанне стары дае адказ: — Ой, як жа мне ды жаніціся,(Далей запіс скарочаны — С. Н.) Стара не захоча,У Любачыне гэта песня — вяснянка, з прыпевам: «Ой сеў, думаў, думаў, думаў...» — мае працяг, з якога вынікае дыялог: — А ў цябе, дзеду,Але, калі дзед угаварыў дзяўчыну выйсці за яго замуж і стала яго жонкай, купіў нагайку ды як сцебануў, адразу стала «мілай»: — Ой, у цябе, дзеду,Высмейваюцца і багачкі, што «маюць валы ды каровы», але астаюцца не запатрабаванымі ў хлопцаў, а замуж ідуць тыя, у каго «чорныя бровы» ды «лічанька — краса — рання раса». У песнях пра сямейныя адносіны паказаны і цяжкая доля нявестак ды прымакоў, і смешныя гісторыі ва ўзаемаадносінах між цешчай і зяцем. Бадай сена прахам пойдзе,Шырокі каларыт набылі жартоўныя песні са сцэнамі бытавых адносінаў у штодзённым жыцці мужа і жонкі ці дзеда і бабы. Творы прасякнуты лёгкім гумарам, дасціпным жартам. Большасць з іх выконваліся ў форме дыялогу, набылі сцэнічнае жыццё. Песні «Ой ды прадай, бабушка, бычка», «Прадай, мілы, сівы бычкі», «Ой пайду я па-над лугам», « Да паедзем, мілая...» папулярнымі былі нават у рэпертуары самадзейных артыстаў у 1960-80-х г.г. Некаторыя песні носяць яўна павучальны характар. Так, у песні «Жыла-была жонка малада» распавядаецца пра мужа «півака», які піў, жонку біў. Пайшла жонка ўпрочкі, кінуўшы дзяцей, гаспадарку. ... Пайшоў муж за мілаю к Дунаю:У абрадавых песнях многія вяснянкі таксама напоўнены гумарам, іроніяй. З прыходам вясны ўзнімаецца настрой людзей. Люд вясковы, ад малога да старога, ладзіў карагоды. акрамя таго, што героямі веснавых гульняў былі «вясна-красна на ўвесь свет» і «карагод — чырвоненькі, як ягод», гераіняй ці героем маглі стаць і людзі, прычым, і з адмоўнымі рысамі характару. 1) Гэй, вясна, гэй, красна!Ёсць таксама месца жартам, смеху і ў вясельных песнях. Асабліва ў той момант, калі вясельны «поезд» прывозіць маладую да маладога, тады ідзе жартоўная «перасварка» між спявачкамі двух родаў, хто каго больш «уколе, упікне». Ба, прывезлі маладую,Другі варыянт канцоўкі: Палажыць яе на кладцыЦікавыя па зместу радзінная паэзія. У песнях гэтай тэматыкі найчасцей у поле зроку трапляюць кум з кумою, найбольш жартаў сыплецца ў іх адрас, хаця дастаецца іншы раз і бацьку нованароджанага, бывае, і суседу. Кум па горачцы пахаджвае,Сваю кумачку паваджвае...Абманным шляхам кум хацеў завалодаць кумой: не купіў ні абяцанага саяна, ні віна. Тады кума абхітрыла кума: Кума кума падвяла, падвяла,Добразычлівым гумарам прасякнуты песні: «Як кума да кумы...», «Такі, кума, дайся», «Паздароў, божа, каваля». У многіх народных песнях дзеючымі асобамі з`яўляюцца персаніфікаваныя птушкі, жывёлы, насякомыя. Яны паводзяць сябе, як і людзі: маюць такія ж зносіны і адносіны, трапляюць у падобныя да чалавечых ( а ў жартоўных песнях у смешныя) сітуацыі. 1) Ой што ж то за шум учыніўся? * * * У савецкія часы праз школьныя праграмы і праз мастацкія калектывы ў наш рэпертуар увайшлі многія жартоўныя песні: такія, як «Чаму ж мне не пець?», «Як пагнала бабуленька», «Як служыў я ў пана...» і іншыя, што выконваліся ў іншых кутках Беларусі.Усе народныя жартоўныя песні застаюцца дзейснай выхоўваючай сілай, высмейваючы ўсё, з чым не мірыцца народнае ўяўленне пра людскія паводзіны, і тым самым сцвярджаючы здаровыя маральна-этычныя і эстэтычныя погляды. У праведзеным аглядзе жартоўных песень выкарыстаны толькі тыя, што запісаны ў вёсках Любань, Лахаўка, Лахва, Любачын, Сінкевічы і Намакрава. Песенны ж багаж усёй Лунінеччыны значна багацейшы. Шкада, што знікае фальклор — вялікі скарб, набыты нашымі продкамі за мінулыя стагоддзі. Мы значна збяднеем, вынішчыўшы такое багацце. |
|